Пач. 2-га тыс. – VIII-VII ст. да н.э.
Бронзавы век наступае ў нашай першабытнай гісторыі, калі на тэрыторыі Беларусі людзі навучыліся выплаўляць медзь і бронзу. Ён распачаўся на папачатку II тыс. да н.э. і працягваўся амаль паўтары тысячагоддзі. Аднак з-за адсутнасці мясцовай сыравіны першых металічных вырабаў сустракалася мала. Гэта былі галоўным чынам упрыгожванні, шыла, сякеры, наканечнікі для коп’яў. Пераважная большасць прылад працы і зброі па-ранейшаму выраблялася з крэмяню.
Бронзавы век характэрны далейшым пашырэннем і развіццём земляробства і жывёлагадоўлі, першабытнай металургіі і крэменездабычы, што ў сваю чаргу вяло да зараджэння маёмаснай няроўнасці, да росту значэння мужчынскай працы ў сацыяльна-гаспадарчым жыцці роду і племя. Назапашванне прадуктаў, металу, крэменю, рост значэння ўрадлівай зямлі і радовішчаў карысных выкапняў прыводзілі да павелічэння ўзброеных сутычак і войн з мэтай рабавання і захопу тэрыторый. У бронзавым веку існаваў і даволі шырокі абмен паміж рознымі рэгіёнамі, часамі нават вельмі далёкімі адзін ад аднаго. Так, з Прыбалтыкі на Беларусь трапляў бурштын, у зваротным кірунку ішоў крэмень.
Рассяленне індаеўрапейцаў
У 3-м тысячагоддзі да н.э. ў Еўропе адбываліся бурлівыя міграцыйныя працэсы, звязаныя з распаўсюджаннем на прасторах кантынэнта індаеўрапейскага насельніцтва. Яно складала адзіны народ, размаўляла на адзінай мове альбо блізкіх дыялектах1. Міграцыя індаеўрапейцаў са сваёй прарадзімы, якая на думку большасці даследчыкаў знаходзілася ў Пярэдняй Азіі, адбывалася на працягу тысячагоддзяў і суправаджалася змешваннем з мясцовым насельніцтвам. Дзякуючы значнай колькасці і вышэшаму ўзроўню культуры старажытныя індаеўрапейцы пры сустрэчы з мясцовым насельніцтвам перамагалі яго і асіміліравалі. У выніку змешвання з мясцовымі этнічнымі групамі яны трацілі сваю еднасць і распадалася на асобныя групы плямёнаў. Аказваючы значны ўплыў на мясцовыя культуры і адначасова пераймаючы некаторыя мясцовыя традыцыі, індаеўрапейцы паклалі пачатак фарміравання многіх еўрапейскіх этнасаў.
Умоўныя знакі
|
|
---|---|
Мяркуемая прарадзіма індаеўрапейцаў (4500-2500 год да н.э.) | |
Паўночная галіна індаеўрапейцаў (шнуравая культура) і напрамкі яе рассялення | |
Межы максімальнага пашырэння традыцый кола культуры шнуравой керамікі | |
Заходняя галіна індаеўрапейцаў (дунайцы-жывёлаводы) і напрамкі яе рассялення | |
Балканская галіна індаеўрапейцаў (катакомбная культура) і напрамкі яе рассялення | |
Арыйская галіна індаеўрапейцаў і напрамкі яе рассялення | |
Анталійская група індаеўрапейцаў і напрамкі яе рассялення |
Шматверагодна што ў пачатку асваення Еўрапейскай тэрыторыі індаеўрапейцы займалі паўночнапрычарнаморскія і прыволжскія стэпы альбо шырэйшую прастору і ў 2-м тысячагоддзі да н.э. большасць Еўропы была ужо заселена індаеўрапейскім насельніцтвам. На думку некаторых даследчыкаў да індаеўрапейскага этнасу маглі належаць таксама позненеалітычныя культуры лейкападобных кубкаў і шарападобных амфар.
Адным з этапаў індаеўрапеізацыі значных прастораў Сярэдняй і Усходняй Еўропы прынята лічыць распаўсюджанне культур шнуравой керамікі, якая таксама мае назву культуры лодкападобных і баявых сякер, адзіночных пахаванняў і інш. У канцы 3-га – пачатку 2-га тыс. да н.э. плямёны культур шнуравой керамікі і вытворныя ад іх культуры асвоілі прасторы Еўропы ад Рэйна на захадзе да Волгі на ўсходзе і ад сучасных межаў Фінляндыі на поўначы да Сярэдняга Падняпроўя і Карпат на поўдні. На тэрыторыі, якая ахоплівала басейны Віслы, Нёмана, Заходняй Дзвіны і Верхняга Падняпроўя, у выніку асіміляцыі прышлымі плямёнамі мясцовага неалітычнага насельніціва і ўзаемаўпываў культур, сфарміраваўся новы этнас – балты. Аналагічныя працэсы ляглі ў аснову фарміравання і славянскай супольнасці. Звязваючы этнічныя працэсы на тэрыторыі Беларусі з арэалам фарміравання балтскіх культур, шэраг даследчыкаў вызначылі перыяд, які пачаўся з рассяленем носбітаў шнуравых культур і доўжыўся ўвесь бронзавы і жалезны век, як балцкі этап у этнічнай гісторыі Беларусі2.
Пачатак бронзавага веку
На поўдні Беларусі прышлыя плямёны культур шнуравой керамікі пачалі змешвацца з неалітычным насельніцтвам днепраданецкай культуры. Яны ўжо карысталіся бронзавымі вырабамі, займаліся больш прадуктыўнай формай гаспадаркі і жылі ў наземных пабудовах слупавой канструкцыі3. У працэсе змешвання з тутэйшым насельніцтвам сфарміравалася асобная культура, якая атрымала назву сярэднядняпроўскай. У Паазер’і, у выніку сінтэза мясцовай познанеалітычнай культуры і прышлых носбітаў культур шнуравой керамікі, сфарміравалася надзвычай самабытная паўночнабеларуская культура.
Развіццё бронзавай вытворчасці на тэрыторыі Беларусі з-за адсутнасці радовішчаў руды залежала ад імпарту сыравіны. У прыватнасці, на поўдзень Беларусі металічныя вырабы альбо сыравіна для іх вытворчасці маглі трапляць праз пасрэднікаў з Каўказскага і Балкана-карпацкага металургічных рэгіёнаў. Аб развіцці ўласнай вытворчасці бронзавых вырабаў сведчаць некаторыя знаходкі на помніках насельніцтва сярэднядняпроўскай культуры.
У сувязі са складанасцямі развіцця металаапрацоўкі вялікую ролю працягваў адыгрываць камень, з якога на працягу ўсяго бронзавага веку выраблялі большасць зброі і прылад працы, асабліва сякер, якія былі неабходныя для вырубкі лясоў пад пашу ў сувязі з пашырэннем земляробства. Па гэтай прычыне ўзрос попыт на высокаякасны крэмень, які можна было здабыць ў тоўшчы крэйдавых адкладаў і дзяля здабычы якога яшчэ ў канцы неаліту пачалі капаць крэмнездабыўныя шахты, разам з якімі дзейнічалі спецыялізаваныя майстэрні па вырабу нарыхтовак сякер, якія пераважна ішлі на абмен. Найбольшага росквіту дасягнула майстэрства шліфавання і свідравання каменных вырабаў. Акрамя крамяню для вытворчасці прылад працы і зброі выкарыстоўваліся і іншыя пароды камяню.
Па-ранейшаму значную распаўсюджанасць мелі вырабы з рогу і косці, асабліва на поўначы Беларусі беднай на крамянёвую сыравіну. У вытворчасці керамікі набыў пашырэнне пласкадонны посуд і значна павялічыўся яго асартымент і яго арнаментацыя. Шырокае распаўсюджанне набывае ткацтва.
Каменныя шліфаваныя сякеры і іншыя крэмневыя прылады працы і зброі служылі для абменаў з іншымі рэгіёнамі, дзе адсутнічалі радовішчы крэмяню. Важным і даволі прэстыжным прадметам імпарту, акрамя бронзавых вырабаў і сыравіны, быў бурштын, які з узбярэжжа Балтыйскага мора трапляў на тэрыторыю Беларусі і за яе межы.
Вытворчая форма вядзення гаспадаркі з прыходам плямён культур шнуравой керамікі, якія з’яўляліся аселымі жывёлаводамі і земляробамі, стала паўсюднай і паступова займала дамінуючае становішча. Разам з тым вялікую ролю працягвала адыгрываць паляванне, рыбалоўства і збіральніцтва.
Значныя змены ў гаспадарцы і з’яўленне новага насельніцтва прывялі да ўзвышэння ролі мужчын і паўплывалі на светапогляд тагачаснага грамадства і узбагацілі яго шэрагам новых рысаў індаеўрапейскай міфалогіі. Заняткі земляробствам прывялі да пашырэння культу сонца. Культ агню быў цесна звязаны з пахавальным абрадам, характэрнай рысай якога становіцца спальванне нябошчыкаў і насыпанне над пахаваннем курганаў.
Ранні перыяд бронзавага веку
Да сярэдзіны 2-га тыс. да н.э. працэс змешвання і ўзаемаасіміляцыі мясцовага насельніцтва і прышлага цалкам завяршыўся. У гэты час большую частку поўдня і захаду Беларусі, Падняпроўе, а таксама суседнія тэрыторыі Украіны і польшчы засялялі плямёны двух роднасных між свабой культур – сосніцкай і тшцінецкай, якія часта аб’ядноўваюць у адну супольнасць.
У сярэдні перыяд пачынаюць актыўна фарміравацца мясцовыя металаапрацоўчыя традыцыі, аб чым сведчаць некаторыя знаходкі сярод помнікаў тшцінецка-сосніцкай супольнасці. Узрастае выкарыстанне метала з Карпата-Трансільванскага цэнтра, які пасля XVIII ст. да н.э. набывае вялікае значэнне ў Еўропе. Выключную ролю атрымлівае алавяністая бронза і тэхніка ліцця ў высокавытворчыя каменныя формы.
Аб развіцці зеляробства сведчаць масіўныя крэмневыя сярпы з двухбаковай буйной рэтушшу, якія пачалі выкарыстоўваць у сярэдні перыяд на поўдні Беларусі. У лясных зонах шырока практыкавалася лядна-агнявое земляробства, пры якім кавалак лесу высякаўся, а дрэвы пасля высыхання спальвалі. Такое вядзенне гаспадаркі патрабавала вялізарнай колькасці сякер, што было прычынай росквіту дзейнасці крэмнездабыўных шахтаў.
Шырокае прымяненне знаходзілі таксама вырабы з косці, рога і дрэва. Рогі і косці мелі вялікае значэнне на поўначы Беларусі, якая была беднай на крэмневую сыравіну. З гэтага матэр’ялу выраблялі не толькі зброю і прылады працы, але і мастацкія вырабы і нават музычныя інструменты.
Кераміка становіцца пераважна пласкадоннай, найбольш распаўсюджаным тыпам якой былі гаршкі з выдзеленай шыйкай. Зусім новым посудам былі друшлякі. Якасна керамічныя вырабы становяцца больш танкасценнымі і лепш выпаленымі. Замест дамешак арганікі выкарыстоўваюцца пясок, жарства і шамот. Паверхні пасудзін былі гладкімі альбо заштрыхаванымі. Арнаментацыя керамікі паволі адыходзіць ад неалітычнай традыцыі, становіцца больш сціплай і пераважна канцэнтруецца ўверсе пасудзін. з’яўляюцца новыя элементы – наляпныя карбаваныя валікі і вушкі4.
Структурныя змены ў грамадстве праявіліся ва ўсталяванні патрыярхальнага радавога ладу, паступовым разбурэнні прынцыпа родавага калектывізму і ўзнікненні маёмаснай няроўнасці паміж асобнымі родамі і нават сем’ямі. Пачасціліся міжплемянныя і міжродавыя войны, у якіх аб’ектамі дамаганняў служылі больш урадлівыя землі, шляхі абмену і чужы здабытак.
Позні перыяд бронзавага веку
Позні перыяд бронзавага веку з’яўляецца маладаследаваным і лёс тшцінецка-сосніцкай супольнасці застаецца не вызначаным як і яе роля ў працэсе фарміравання культур жалезнага веку. Лічыцца, што ў канцы бронзавага веку скончылася складванне супольнасці плямён культуры штрыхаванай керамікі, якая ў наступную эпоху займала значную частку тэрыторыі Беларусі і на думку большасці даследчыкаў з’яўляецца балцкай культурай. У канцы бронзавай эпохі таксама з’яўляюцца раннія паселішчы насельніцтва днепра-дзвінскай культуры.
Пашырэнне выкарыстання бронзавых вырабаў прывяло да паступовага заняпаду крэмнеапрацоўкі. Выключэннем з’яўлялася толькі вытворчасць каменных сякераў, якімі карысталіся нават у эпоху жалеза. Набываюць распаўсюджанне і бронзавыя сякеры, з якіх найбольш цікавымі з’яўляюцца так званыя кельты, у якіх утулка размяшчалася ў абушковай частцы перпендыкулярна лязу. Больш за 10 іх знойдзена ў Цэнтральнай і Паўночнай Беларусі. Крыніцай сыравіны для іх, лічыцца, маглі быць радовішчы Цэнтральнай Еўропы. Упрыгожанні з медзі і бронзы, якія набываюць усё большае пашырэнне, паступова губляюць свой магічны сэнс і набываюць эстэтычныя і сацыяльныя функцыі.
Значна пашыраецца геаграфія абменных сувязяў. Металічныя вырабы трапляюць на тэрыторыю Беларусі не толькі з Каўказа, Украіны і Цэнтральнай Еўропы, але і са Скандынавіі, Ютландыі, Прыбалтыкі, цэнтральных раёнаў Расіі5.
У керамічнай вытвочасці адбываецца заняпад арнаментацыі, што адбываецца па назіранні даследчыкаў разам са знікненнем слядоў пахавальнага абраду, прычынай чаму маглі быць нейкія змены ў рэлігійных уяўленнях.
- Чарняўскі М. М. Ілюстраваная гісторыя старадаўняй Беларусі: Першабытны перыяд, 2003
- Я.К. Новік, І.Л. Качалаў, Н.Я. Новік. Гісторыя Беларусі. Ад старажытных часоў – па 2008 г. Мінск: “Вышэйшая школа”, 2009
- Генадзь Сагановіч. Нарысы гісторыі Беларусі ад старажытнасці да канца XVIII стагоддзя. Мінск: “Энцыклапедыкс”, 2001
- В. Вяргей, І. Ганецкая, М. Гурын. Гісторыя Беларусі (у шасці тамах) Першы том. Мінск, ВП “Экаперспектыва”, 2000
- В. Вяргей, І. Ганецкая, М. Гурын. Гісторыя Беларусі (у шасці тамах) Першы том. Мінск, ВП “Экаперспектыва”, 2000